Flytten

Jag flyttar
från sovrummet
till vardagsrummet.

Tar med mig kudden,
filten, boken
och bygger en koja,
samlar mina skatter
omkring mig –
samlar mig själv
omkring mig.

Stänger alla dörrar!
Drar för alla gardiner!
Täpper igen alla springorna
och väljer min egen verklighet.

Sedan vill sängen flytta ut.
Alla tavlorna.
Mormors soffa –
allt flyttar

och lever tillfällighetsliv
med mig i vardagsrummet.

Jag måste balansera,
kliva, smyga, åla
för att ta mig
fram.

Det tomma sovrummet är kallt
som ett förlorat hjärta.

Jag är så glad
att jag inte behöver
bo där längre.

Jag är så glad
att jag tar fram
trädgårdsslangen
och spolar rent
allt skit
man inte
kommer åt.

Det lukta vått golv.

Endast utvalda delar
får flytta tillbaka,
noga inspekterat
och rengjort.

Varje sak
måste förtjäna
sin plats.

Det enda
som stör
är jag.