Trollsvansen

Det var en gång ett troll som skröt om sin långa svans. Han sade att det var den längsta svansen i hela skogen, och ingen hade så lång svans som han.

En dag tänkte räven spela honom ett spratt. Han sade:

Hörru, trollskrälle! Din svans är lång, men ditt skryt är värre. Låt mig hjälpa dig. Jag kan dra ut svansen så den räcker sju varv runt skogen! Då får du en svans att skryta med.

Troll gillar att kallas för skrälle, men för en svans som räcker sju varv runt skogen kan dom tåla en hel del, så trollet sade:

Så dra ut den då, om du kan! Men om du misslyckas, då äter jag opp dig!

Visst, sa räven. Håll fast i trädet där, med båda händerna, och så blunda! Det gör lite ont i början, men snart känner du inget alls. Då springer jag sju varv runt skogen. När jag är klar säger jag till.

Trollet högg tag i en kraftig tall. Sätt i gång och dra! röt han.

Inte titta! sa räven. Inte förrän jag säger till!

Trollet blundade. Sätt i gång! fräste han.

Räven började dra. Oj, vad han drog! Det gjorde ont i trollets bak, han skrek! Aj! aj! aj! Och så – plopp – gjorde det inte ont längre.

Nu drar han ut svansen sju varv runt skogen, tänkte trollet. Och när han är klar ska jag äta upp honom iallafall.

Men räven, den filuren, hade dragit loss trollets svans. Nu sprang han hem och kokade trollsvanssoppa. Han bjöd på stor fest och skröt för alla om hur han lurat det dumma trollet.

Vilken tur att trollsvansar växer tillbaka snabbt Annars hade det varit en förskräcklig historia.


Vill du använda denna saga?

Alla Sagor av Christer Barregren som är publicerade på denna hemsida är fria att använda i icke-kommersiella sammanhang om du anger upphovsmannen Christer Barregren och hemsidans adress, akajos.blogspot.com