Mässannons

Holistic-Näringsmed-nr6-Mässa-Vitamera

Annonsen ovan var för Holistics andra mässa någonsin, vilket var Allt för hälsan 2009. Vi hade tidigare varit med på Motala Expo, men detta var både företagets och min första stora mässa. Annonsen ovan gick i en tidning som läses av inbitna, bland dem ÅF-kunder och potentiella ÅF-kunder till oss. Vi har en tjänst heter Vitamera och som gör att alla våra kunder kan få en egen e-butik.

Brödtexten är alla adresser och i mitten ser man vår "monter". När jag nu lägger in denna annons i min portfolio så är det 2012 och jag hade faktiskt glömt bort annonsen. Nu när jag återupptäcker den så blir jag stolt. Den är inte så dum...

IMG_7576
Här ovan har jag mätt ut hur montern ska se ut efter att ha gjort en ritning på den. Det var många åsikter fram och tillbaka innan jag - som alltid - fick det nästan precis som jag ville...

IMG_8060
Jess, där står jag och är mallig kvällen innan mässan...

IMG_8067
Här ser man en kompromiss. Chefen ville ha med många olika produkter och många olika budskap. Jag ville ha ett budskap - Holistic REDS som var den produkt som lanserades på mässan. Här fick jag dock ge mig efter en bitter strid. Chefen fick som han ville. Många budskap.

När mässan drog igång så blev vi nästan nedtrampade av folk som ville provsmaka REDS, och då syntes ju inte budskapet på bordets framsida. Det folk såg, om de ens såg något, var rullupperna på baksidan. Det var mer än en person som trodde man gick ner i vikt av REDS, så jag fick förklara för dem att nej, det är en antioxidantprodukt. Men det står ju "Gå ner i midjan" bakom er, kunde någon säga då, varpå jag gnisslade tänder.

Jag fick ännu mer anledning att gnissla tänder när chefen, Bertil, efter två dagar kom till mig och sa att allt var bra, men till nästa gång, Christer - använd färre budskap. Folk blir förvirrade... Ja, Bertil, det var ju det jag sa skulle hända! svarade jag...

Typiskt Bertil. Än i dag, flera år efteråt kan han påpeka detta för mig. Ha inte för många budskap på en mässa. Så typiskt han.

IMG_8110
Pelle (ovan) kunde i flera år efteråt säga att allt var bra utom att jag borde ha gjort ett schema så att folk kunde ta rast. Jag hade gjort ett schema, problemet var att ingen kunde förutse det enorma tryck vi fick på vår monter. På tre dagar serverade vi 12 000 muggar.

Folk stod i rader, ibland fyra i bredd och sträckte sig över de framför för att få smaka vår REDS. Så trots att vi hade max antal tillåtna personer i montern, så var vi helt överbelastade och vissa av oss fick ingen rast alls. Det kunde gå kanske 40 minuter som jag inte ens kunde se upp och se folk i ögonen eller prata med dem. Jag bara hällde upp REDS i muggar, och de försvann lika snabbt som jag ställde ut dem.

Denna enorma succé var också mässans största problem. Hur många av dessa 12 000 personer som provade vår produkt visste ens vad de smakade eller vilka vi var? Vi hann ju inte ens prata med dem!

bodies in motion

En rolig mässa. En debut som ställde konkurrenterna i skamvrån. Men de tre följande Allt för hälsan-mässorna har vi faktiskt stått över. Fast inte helt. Vi stöttar kunder och samarbeten som står på mässan (se bild ovan och under), så våra produkter syns, även om vi inte är där...

Holistic Mango