Våra vänner djuren som djur

Vännen Liga är en bläckfisk. Hon sa så en gång, att vi vet aldrig vad som händer när vi ringer på hennes dörr, kanske är det en bläckfisk som öppnar. Bläckfisken med sina åtta armar (och åtta hjärtan?) är en bra symbol för denna vackra människa som vänder ut in på våra hjärnor med sitt finurliga sätt att se på världen.

varje gång jag träffar henne upptäcker jag hur ofta jag använder ordet måste för varje gång säger hon måste inte! Ofta ändrar jag då till vill. Jag tänkte på henne när jag skrev dikten Dagen då allt hände.

Vännen Lena är en skogslarv som får vingar när solen kommer fram. Jag vet ingen som älskar skogen så mycket. Eller solen. Oh jag vet ingen som ler så vackert som hon. Att umgås med henne är att ge upp. Hon ser rakt igenom alla masker och barriörer, rädslor och undanflykter på ett sätt som gör att du också måste göra det. Sedan har du ett val: fly eller gilla vad du ser. Jag har provat båda. Här är hon på bild.

Min dotter Maja, 11 år, som har gjort bilderna säger att hon själv är en sköldpadda. Det finns ingen som lärt mig så mycket om livet som hon. Den bästa läraren i konsten att leva. Hon säger att jag är en björn. Det säger alla. Mitt vandrarnamn (trail namne) är hummande björnen.

Maja har inte ritat en sköldpadda än, men jag såg att det fanns en björn. Det är ingen avbildning av mig, men en björn är en björn.