Så talade Afrodite

Varför ska min gudomlighet
begränsas till er blick?

Jag gav er jorden
jag gav er verktygen
jag botade er hunger
med mitt skratt

och ni hyllar mig
för min skönhet

– är inte skapelsen
större än så?

Ni flockas ni runt mig
och suger blodet ur mina fingrar
istället för att sprida ert överflöd till världen
och det enda min död kan lära er
är att endast de som äger kärlek
vet att kärleken äger dem.




Från början var den grekiska gudinnan Afrodite (Venus) en komplex gud som kunde skänka människor kärlek och glädje, men hon var också en farlig kraft som kunde förgöra människor och utlösa krig. Tyvärr har hon under medeltiden förenklats av män som Botticelli reducerats till en pinuppa som kan göra folk kära.

Tur att vi upplysta människor av i dag aldrig reducerar levande, intelligenta, komplexa och kompetenta kvinnor till enbart vackra ansikten eller sexiga kroppar…