DIKTER (Världen är öppen och vacker)

1

Just nu
är jag öppen
för allt
så var försiktig
med mig
värld

2

Jag säger jag är
vacker
men slår ner blicken

Jag säger jag är
underbar
men slår ifrån
mig

Äsch

Jag försöker
banka in i skallen
att jag är god
men får ont
i huvudet

Jag påstår
att jag är värd
att älskas
men skriker

NEEEJ

Vem ska jag tro på?

3

Jag mötte
mig själv
och blev förälskad

Det var underbart.

Sedan såg jag
livets skrattrynkor
och egots baksida

Det var inte perfekt
men fördjupade
min kärlek

Jag såg sorgen
och ville trösta
Jag såg rädslan
och ville stötta

Jag gav allt och önskade
något tillbaka

Jag blundade för
sveken, lögnerna
och affärerna
för det gör man
när man älskar

Tror jag.

4

Världen är öppen
och vacker
som en nyss
våldtagen
oskuld


Den första dikten beskriver precis hur jag kände mig den där dagen. Jag gömde mig på biblioteket och råkade hitta en bok med dikter av Diane di Prima som jag gillade mycket. Det slog mig att mitt hudlösa tillstånd var en perfekt förutsättning för att skriva dikter. Så då gjorde jag det. För första gången på kanske tio år. Jag som trodde att diktskrivandet låg bakom mig.

Här är några av hennes dikter som jag fotade från boken.